keskiviikkona, lokakuuta 13, 2004

Tosi TV

Tosi TV:n viidentoista minuutin julkkikset ovat juuri astuneet yleisön eteen suljetusta talosta. Katsojat ovat ännestäneet itselleen mieleisensä voittajat. VT6TV:ssä tuntemattomat matkailukohteet tuodaan paikallispurkkien ja suurkuvanäytöillä esitettävien kolmen minuutin videodokumenttien avulla teiden varsilla olevien infopalveluita käyttävän yleisön tietoisuuteen.
Ruotsalaisen Tosi TV-ohjelman voittajalla (Caroline Gynningen) on takanaan 109 päivää ulkomaailmalta pimenossa, mutta häntä ja muita osallistujia seurasi koko ajan 31 kameraa ja 66 mikrofonia. Finaalia seuraamaan tulleet fanit (uskolliset katsojat, töllöttäjät, tositeeveen tiiraajat) käyttäytyivät kuin olisivat skånelaismallin parhaita ystäviä, ja tuhannet kädet hamuavat kothi silikonilla etuvarustyksen uhkeutta lisännyttä voittajaa. Tällaisesta kameroiden määrästä infospottien sisällöntuottajat eivät voi uneksiakaan.
Carolinan ja muiden osallistujien riitoja, teerenpeliä ja arjen askareita saattoi seurata sydämensä kyllyydestä, sillä reality-sarja Big Brother oli huippuunsa tuotteistettu. Vastaavasti teittemme varsilla on tuhansia matkakohteita ja palvelukeitaita, joista ihmiset eivät tiedä tuon taivaallista.
Big Brother ohjelman webbisivuilta sai ostettua talosta realiaikasta videokuvaa.
Parhaimmillaan ohjelman nettisivuilla oli peräti 240.000 kävijää. Jossain vaiheessa oli mahdollista myös soittaa ja kunnella osallistujien mikrofoneja, mutta uusimmassa ohjelmassa tuottajat päättivät kokeilla uudempaa tekniikkaa. Periaatteessa käytössämme ovat samat tekniset mahdollisuudet, mutta niitä joudutaan käyttämään säästeliäämmin.
Innokkaimmat fanit tilasivat myös digikanavan, jolloin he eivät menettäneet talon tapahtumista sekuntiakaan. Tarjolla oli uutispalvelu kännykässä. Näin sai tekstiviestin esimerkiksi siitä, kuka kosi ketäkin. Lisäksi 3G-puhelimen omistajat saivat tahtoessaan suoraan kameroiden kuvaa kännykkäänsä. Suomi on tällä viikolla saanut ensimmäisen 3G-verkkonsa, joten tekninen infrastruktuuri ei aseta tällekään estettä.
Ohjelman kannattavuudesta ei anneta tietoja julkisuuteen, mutta ilman tuloja kamera- ja puhelinpalveluista tekijät eivät olisi saaneet aikaiseksi ohjelmaa esitteleviä kattavia webbisivuja. Ne ovat tekijöiden mukaan kattavimmat mitä tänä vuonna (2oo4) on tehty. Viitoskanavalla pyörinyt Big Brother herätti myös runsaasti kiinnostusta mainostajien keskuudessa. Aftonbladet ja Expressen tarvitsivat otsikoita, ja niitähän löytyy tällaisista sarjoista. Samalla ohjelma sai vetoapuja katsojalukujen kartuttamiseen. Mutta kaikki lehtiotsikot eivät ole olleet tuotantotiimin mieleen.
TV-ohjelmalla on ollut kahtena perättäisenä vuonna noin 300 000 katsojaa. Eikä Big Brother lopu siihen, kun ohjelma loppui televisiosta. Myynnissä on dvd:tä ja muita lisäarvotuotteita, joiden kanssa katsojat voivat halutessaan tunnelmoida seuraavaan kauteen.
Big Brother ohjelmaa tehdään 25 maassa. Suomessa kilpailijoita ei vielä ole sijoitettu suljettuun taloon.
Lähetä kommentti