tiistaina, helmikuuta 06, 2007

Kiinalainen juttu

Kun liikutaan massatuotanoalueilla, tulemme kohtaamaan aivan uudenlaisen todellisuuden. Olemme vasta nähneet merkkejä globalisaation alkuvaiheista. Suomalaiset yritykset investoivat entistä enemmän Aasiaan, Etelä-Amerikkaan ja Venäjälle. Meidän on pakko keskittyä vaativiin järjestelmätuotteisiin. Komponenttipuolella pärjäämisen ongelmat kasvavat, kun maailmatalouden kasvu hidastuu.

Maailmatalouden taantuvavaiheeseen suomalaisten täytyisi varautua. KL arvioi hiljattain, että 35 % suomalaisista konepajateollisuusyrityksistä siirtää kaiken tuotantonsa Aasiaan ja halpatuotantomaihin. Se tarkoittaa toteutuessaan 60 000 työpaikkaa.
  • tuottavuus ylös
  • lisää kilpailukykyä
  • teollisuus investoi ulkomaille lähes yhtä paljon kuin ulkomaille
  • ulkomaille suuntautuvat investoinnit kasvavat nopeammin

Kiinalainen juttu

Tiistai, Helmikuu 6, 2007 22.04 | visualradio | Merkinnät, Digi, Helge Keitel, Web 2.0, Trenditehdas

Eräs ystävistäni palasi hiljattain työmatkalta Kiinasta. “Tulemme vielä näkemään suuri mullistuksia suomalaisessa tuote- ja tavartarjonnassa”, hän kertoi. “Olemme tuudittautuneet oman lintukotomme turvalliseen suojaan ja oletamme, että Nokia ja osaajat konepajayrittäjämme lyövät maailmaa loputtomasti ällikällä. Puusta ja paperista puhumattakaan. Emme tunne kiinalaisia brändejä, vielä, koska sikäläisillä yrityksillä on ollut kädet täynnä töitä kotimarkkinoilla. Emme osaa lukea Kiinasta tulevia uhkia tai madollisuuksia. Kiina on myös mobiilien sovellusten suuren luokan laboratorio.”

Luettelen muutamia kommentteja:

  • Hintatason on uskomattoman alhainen
  • “We haven’t seen nothing yet,” minulle kerrotaan
  • Nokian kännykät ovat kalliita Kiinasa
  • Sieltä tulee kohta tuotteita myös meidän markkinoille
  • Olemme tottuneet LG ja Samsungin tuotteisiin
  • Kiinalaiset tuotteet ja yritykset ovat vielä nimettömiä
  • Ne (puhelimet) ovat tullessaan halpoja, paljon halvempia
  • Niissä on myös uusia piirteitä (mobiili online elämänmuoto)

Herra Pony Ma, (whose real name is Ma Huateng), Tencent yrityksestä, on kovan luokan Internet yrittäjä Kiinassa. Kellään muulla Internet yrityksellä ei ole yhtä korkeaa markkinaosutta maassaan. Ma Huanteng tavoittaa 100 miljoonaa käyttäjää ja hänellä on 80 % markkinaosuus.

  • Nuorekasta toimintaa
  • Hän vetää puoleensa silmäpareja (eye-balls)
  • Toiminta on vallankumouksellista turvallisella tavalla
  • Hänellä on nopeasti kasvava yritys
  • Saatan etsiä digitaalista elämätapaa turhaan Suomesta
  • Kiinalaiset ovat luomassa uudenlaista mobiilikulttuuria

“No other Internet company in the world — not even Google — has achieved the kind of dominance in its home market that Tencent commands in China, where its all-in-one packaging of entertainment offerings and a mobile instant-messaging service, “QQ,” has reached more than 100 million users, or nearly 80 percent of the market.”

Kiinalainen juttu

The owner of Tencent is already one of China’s wealthiest entrepreneurs worth an estimated $850 million. The soft-spoken Mr. Ma says, “I simply want to let people in China use the Web the way they want.”

“I think every Internet user likes personalization,” Mr. Ma said during an interview here. “In 2005 and 2006, we came up with a new strategy: ‘Online Lifestyle.’ ” He expalins his strategy.

While America’s Internet users send e-mail messages and surf for information on their personal computers, young people in China are playing online games, downloading video and music into their cellphones and MP3 players and entering imaginary worlds where they can swap virtual goods and assume online personas. Tencent earns the bulk of its revenue from the entertainment services it sells through the Internet and mobile phones.

Another distinguishing feature is the youthful face of China’s online community. In the United States, roughly 70 percent of Internet users are over the age of 30; in China, it is the other way around — 70 percent of users here are under 30, according to the investment bank Morgan Stanley.

Lähetä kommentti