perjantaina, helmikuuta 02, 2007

Nokia tuotekehityskierteeseen

Mitä uutta tulee Amerikan länsirannikolta? Paljon. Nokia joutuu kohta kovaan tuotekehityskierteeseen. On jo joutunut. Nokia hallitsee vielä kauan megamarkkinoita Aasiassa ja Intiassa ylivoimaisella kustannustehokkuudellaan. Mutta O-P Kallasvuo lupaa uutta Amerikan valloitusta. Myyntisalkkuun tarvitaan jotain uutta, joka saa silmät pullistumaan ja luottokortit vinkumaan.


Uuteen maihinnousuun tarvitaan ”jotain aivan uutta”. Nokia kumppaneineen pystyy siihen. On vain osattava haistaa, mihin markkinat high-end puhelimissa on menossa ja millaiset pelurit ovat 1-2 vuoden sisällä mukana pelissä. iPhone tulee, Microsoft julkaisee kohta Zunensa. Cisco tekee jotain, Skype ja Symbian, Googlella on laarit täynnä riihikuivaa ja heillä on intoa mobileen.

Amerikan markkinoilla on käynnistynyt pikainen kipitys kohti mobilea. Nähtävissä on myös mobilen hivuttaminen kohti Web 2.0. Soppaa hämmentää tietenkin eBayn omistama Skype: Symbian + Skypen pitäisi aiheuttaa yöunien menetyksiä Carrier (Mobile Services Providers) keskuudessa.

Mutta ei tässä vielä kaikki. Google ilmoitti Davosin The World Leader seminaarissa kiinnostuksensa mobilea kohtaan. Google on lupaillut (blogosphere) hakupuhelinta. Uusi sisältöjä (audio ja video) puhelin mahdollistaisi myös YouTuben ja muiden multimediasisältöjen levityksen laajentamisen.

HYVIÄ UUTISIA TUOTEKEHITTELIJÖILLE

  1. Puhelinten litistyminen työllistää muovi- tms. kuori-mekaniikansuunnittelijoita
  2. Näyttöjen suurentaminen työllistää tietenkin näyttöjen tekijöitä, mutta myös paristojen valmsitajia (heikoin lenkki, ehkä)
  3. Web + Mobile + MobileTV + DigiTV + Mikromaksaminen työllistää sisältöduunareita ja tietenkin softan tekijöitä
  4. Mutta ei tässä vielä kaikki: nykyiset tarjolla olevat näyttökoot eivät tule riittämään. MobileWeb2.0 koneessa on oltava pocket size book kokoinen näyttö. Puhelimet tulevat suurenemaan. Videoaikakauden ja interaktiivisuuden haastetta ei voi toteuttaa nykyisillä user interfaceilla

TÄSSÄ HÄSSLINGISSÄ ON TILAA VISIONÄÄREILLE JA PROPELLIPÄILLE

  1. Uusille innovaatioille on nyt kysyntää
  2. Tarvitaan koko konseptin uudistamista, ajatusten uudistaminen, konseptien mullistamista
  3. Puhelimen lisäksi, muutoksia tarvitaan myös telecom / carrier tasolla: palvelun tarjonnan lisääminen on välttämätöntä, muuten mobile multimedia ajankäyttö rajoittuu pätkä- ja hetkikäyttöön

TULEVAISUUDEN PUHELIN ON TOISENLAINEN (muotokäsitystä muovaa multimedia)

  1. Suurempi ruutu
  2. Joka paikan yhteys, aina, kiinteään hintaan
  3. Kiinteä yhteys (joko carrier tai internet eli IP)
  4. Lisää mobiilipalveluja (carrier tai internet)

OLENNAISTA

  1. Puhelimen pätkäkäytöstä jatkuvaan käyttöön
  2. Pois perinteisestä telecom palveluajattelusta (siellä ei ole tällä hetkellä uutta luovaa elämää)

SUOMALAISET VALINNAT

  1. Uusi ote innovaatiotoimintaan
  2. Suomen nostaminen mobilen trenditehtaaksi: amerikkalaiset saattavat vielä sotkeutua keskinäiseen kukkotappeluun
  3. Läppärin ja mobilen välimaastoon taskukirjan kokoinen puhelin, joka on aina mukana, joka paikassa: pieni, litteä ja siisti, hyvä näppäimistö

Onnistuuko tällaisen tekeminen? iPhone tuotekehitys maksoi 100 miljoonaa taalaa? Panokset ovat nousussa. Keskivertomallin, perinnepuhelimen kehityskustannukset ovat ilmeisesti 30 Me. Paljonko pocket book size kaikilla uusilla herkuilla maksaisi? Pariston pitää olla parempi kuin läppäreissä. 4-8 tuntia. Kuka keksii hyvän pariston?

Lähetä kommentti