maanantaina, maaliskuuta 19, 2007

Corporate Blogging

Globalisaatio, McLuhan ja Blogit

Maanantai, Maaliskuu 19, 2007 10.59 | Helge V. Keitel | Merkinnät, Digi, Sijoittaminen, Helge Keitel, Web 2.0, Trenditehdas

MAAILMANKYLÄSSÄ MULLIN MALLIN

Keskeinen teoria globalisaatiossa onkin McLuhanin maailmankylä-teoria, jossa maailma vähitellen, tekniikan kehityksen kautta, kutistuu kuin yhdeksi pieneksi kyläksi, jossa ihmiset ovat yhtä lähellä kuin heimossa ihmiset kylän keskusaukiolla. Tekniikka on tässä tapauksessa poistanut välimatkat.

VAALIT JA GLOBALISAATIO

Vaaleista toivotaan ratkaisuja ja uusia suuntia globalisaatiokehityksen haltuunottoon. Miten luodaan uusia työpaikkoja halpamaihin siirtyvien tilalle? Toisaalta meillä Suomessa kamppaillaan vaikeutuvan työvoimapulan kanssa. Toivotamme tervetulleiksi ulkomailta tulevaa työvoimaa ja osaamista. Olisi hienoa, jos Suomi muuttuisi uudelleen kiinnostavaksi ulkomaalaisten sijoittajien kannalta.

MIHIN PK-YRITYKSEEN SIJOITTAISIN?

Mihin ulkomaalaiset sijoittajat voisivat rahojaan laittaa? Missä ovat luovan talouden innovaatiot ja kasvuhakuiset teknologiayritykset, jotka määrittelevät tulevien trendien suuntia? Mitä meillä on Nokia klusterin ulkopuolella sellaista, joka aidosti kiinnostaa ulkomaista pääomaa? Tunnemmeko riittävän hyvin omat taskumme?

BLOGEISTA APUA

Miten blogit voisivat auttaa? USA:ssa blogit, podcastit, webcastit ja keskustelupalstat tekevät tunnetuksi pienyrityksiä, joista emme muuten tietäisi yhtään mitään. Ahkerat kirjoittajat ja sisällöntuottajat tuovat esille tuntemattomia tekijöitä. Miten meillä? Mielestäni meille ei ole vielä kehittynyt vastaavaa keskustelukulttuuria.

PIENTEN JULKISUUSHAKUISUUDESTA

Suomen taloustiedotus on suuryritysvaltaista. En tiedä, onko asiaa tutkittu, esitän näkemykseni feelinki-pohjalta. Pienet yritykset eivät meillä välttämättä hae julkisuutta, koska toimivat niin kapeilla alueilla tai B-to-B että eivät tunne tarvetta julkisuudessa olemiseen.

CORPORATE BLOGGING

Corporate blogging saattaisi palvella pienten ja teräväkärkisten yritysten tiedotustarpeita. Monet pk-menestyjän myynnin rakenne on 5 % kotimaata ja loput vientiä. Tiedotustarpeen kärki on ulkomaisessa tiedonvälityksessä. Suomalainen blogosphere voisi kehittyä siihen suuntaan, että palvelisi näiden maailmalle suuntautuvien pk-yritysten tarpeisiin. Mitä mieltä olette?

Lähetä kommentti