tiistaina, maaliskuuta 13, 2007

Taskumatti, Taskunetti ja Tulevaisuuspuhelin

TASKUMATTI - TASKUNETTI - TULEVAISUUSPUHELIN

Tiistai, Maaliskuu 13, 2007 18.30 | Helge V. Keitel | Merkinnät, Digi, Uutiset, Media, Helge Keitel, Web 2.0, Trenditehdas

Niin siinä käy. Sitä se minun uneni tiesi. Perinteiselle kännykälle käy kuin lankapuhelimelle. Olemme matkalla kohti taskunettiä. Apple, Google, Prada, Nokia ja kiinalaiset ”no-logomallit” ovat viemässä kehitystä uuteen suuntaan. Näytöt tulevat suurenemaan. Nettipuhelin on taskumatin kokoinen ja ilmeisesti operaattoreiden rooli tulee nousemaan. Toisaalta heidän kykyä markkinoida suoraan kuluttajille ei pidetä suuressa arvossa, mutta maailma muuttuu ja jarruttavat mekanismit tulevat murtumaan.

GOOGLELLA SATA HENKEÄ TASKUMATIN KIMPUSSA

Googlella on arvioiden mukaan sadan hengen organisaatio kehittämässä uutta taskumattia. Ennakkoarviot vahvistavat käsitystäni, että se on vähemmän puhelin ja enemmän IP- multimedialaite. Perinteinen puhelin keskittyi puheeseen. Uusi taskumatti on monimediaalinen. Puhe ei katoa, mutta taskumatissa on yhä enemmän läppärin kaltaisia piirteitä. Näytille tarjotuissa kuvissa taskumatin näytön koko saa eniten huomiota. Google Phone’n vuodetut kuvat ovat linjassa iPhone ja Pradan touch-screen ideoiden kanssa.

KIRJOITUSKONEET OVAT ISOKOKOISIA

Perinteisen kännykän käytetyin ominaisuus on SMS. Tämän takia ajattelemme, että puhelimessa pitää olla tehokas näppäimistö. Vanhoissa veivattavassa bakeliittipuhelimissa ei ollut edes numeroiden valintakiekkoa. Yhteys keskukseen syntyi luuria nostamalla. Mitä, jos puhelin palaa alkuperäiseen muotoonsa? Turhat näppylät katoavat ja sen avulla otetaan yhteyttä erilaisiin palveluihin (Sentraali Santra). Tuntuu kummalliselta, että puhelimessa pitää olla niin paljon näppäimiä. Mobiili ihminen kommunikoi mieluiten puhumalla. SMS oli aikoinaan tärkeä palvelu, koska se tuntui käyttäjän mielestä halvalta ja toi rutkasti rahaa operaattoreille; tuo edelleen.

MITEN NOKIA TOIMII?

Suomalaisten kannalta on mielenkiintoista, mitä Nokia tekee. Mobile 2.0 aloitteellisuus tuntuu valuvan Amerikan suuntaan. Nokia jatkaa tasaisen tappavalla tahdilla nykyisillä malleilla, mutta Amerikassa markkinasodankäyntiä joudutaan pelaamaan uusilla säännöillä. Motorolan roolista en osaa sanoa, mutta nämä Web 2.0 aktivistit ovat vahvasti mukana uuden taskumattikulttuurin rakentajina. Näiden joukkoon luen myös Applen ja Microsoftin. Applella on vahvasti läsnä sisältötuotannossa. Microsoft myöhästyi Internetistä, ei nähnyt Web 2.0, eikä arvannut Skypeä tms., mutta Microsoft on tasaisen tappava perässähiihtäjä, joka näännyttää edellä hiihtäjänsä vahvoilla resursseillaan. Applesta mainitsen vielä Apple Store verkoston. Se on strateginen ase, jolla viedään gadgetteja kansan pariin. Google käyttää arviolta verkkovahvuuksiaan. Keinot asiakkaiden sielujen valloittamiseksi tulevat muuttumaan. Pitäisikö Nokian mennä yhteen Starbucksin tai lenkkitossuvalmistaja Niken kanssa? Jakeluvoimaa tarvitaan erityisesti USA:ssa että Euroopassa, jossa kännykkäjättimme on menettänyt markkinoita muille.

KUKA PERII PERINNEPUHELIMEN?

Kiinalaiset tuleva hirveällä vauhdilla, mutta Aasiassa on muitakin ihmeiden tekijöitä. Samsungin ja Googlen avoliitosta kuiskaillaan. Samsungilla on myös suurkuvanäyttöjä ja niiden merkitys tulee korostumaan uudessa informaatiorakenteessa. Pienet laitteet toimivat lähinnä avaimina, joiden avulla päästään katselemaan ja näpelöimään juttuja suuremmilla vehkeillä (Kirjoituskone). Sony-Ericssonilla on myös mielenkiintoinen rakenne, koska moninäyttöisyys on myös osa tulevaisuutta. Pikkulaitteen sisällöt siirretään suurempaan katselulaitteeseen. Apple on pohtinut tätä kysymystä viimeisen päälle. AppleTV tekee tuloaan. Mitenköhän YLE:n digitv kestää tämän myllytyksen? Elämme mielenkiintoisia aikoja. Pitäis’ keksiä jotain, että Suomi pelastuisi luovasti! Kiinalaiset eivät jättäydy Mobile 1.0 laitteiden tekijöiksi. Kyllä sieltä tulee vastinetta kaikenlaisiin trendeihin.

  1. Amerikkalaiset ovat aloitteellisia Mobile 2.0 puolella
  2. Kovergenssi kuskaa mobilea Web 2.0 suuntaan
  3. Paketin yhdeksi osa-alueeksi tulee Digi-TV:n kaltainen IPTV
  4. Kiinalaiset vetävät vielä jalat alta hinnoillaan
  5. Ohjelmisto-osaaminen nousee uuteen arvoon (jollei ole sitä jo)
  6. Sisältötuotannolla tehdään tulevaisuudessa entistä enemmän rahaa
  7. Amerikkalaiset hallitsevat myös sisältötuotantoa
  8. Hollywood in my pocket!
  9. Taskumatti on katselulaite, jolla saatetaan soitella
  10. Kirjoituskone (muistatteko, minkä kokoisia olivat IBM:n pallokoneet)
  11. Jakeluosaaminen on strateginen valtti, jota Apple hyöydyntää
  12. Vekotinajattelusta siirrytään kohti palveluja
  13. Sentraali-Santra, missä sä oot, sinua tarvitaan (Personalized Services)
  14. Google ottaa ensimmäisen askeleen…
  15. Siirtyykö tulevaisuuskilpailu Amerikkaan?
  16. Sieltäkö lähdetään ryminällä muualle?
Lähetä kommentti