maanantaina, huhtikuuta 23, 2007

Mobile Enterprise Ratkaisut

Mobile 2.0 Enterprise Solutions

NOKIA ENTERPRISE SOLUTIONS

Mielenkiintoinen kirjoitus Mobile Cowboy: Nokia ES. Mikäs ES? Mielikuvatasolla Nokian Enterprise Solutionsia (ES) ei ole olemassa. Oletan, että Enterprise Solutions lähestyy suuryrityksiä ja tarjoaa niille järjestelmäratkaisuja.

TeliaSonerallakin on ES yksikkö, jonka vetovastuu on suomalaisilla, kunnes TeliaSonera pilkotaan ja organisoidaan taas uuteen uskoon. Jatkan mielikuvittelua. Nokian imago on 90 % tuotekeskeinen; kännyköitä, ei muuta.

Nokia Siemens Networks on 100 % B to B, näkymätöntä kuitujen putkien vetoa ja siilojen rakentamista. Nokia valmistaa puhelimia, siinä kaikki, mikään muu ei näy ulospäin. Asiakas on oikeassa, kerrotaan. Näen välähdyksiä multimediapuhelimista, mutta nekin ovat puhelimia, pelkkiä puhelimia; siis kännyköitä. Google on hakukone, mutta sieltä näkyy sentään apps ja muitakin sovelluksia. YouTube lisäsi Googlen tunnettuutta merkittävästi. Google maps’kin kannattanee mainita. Nokian viestintä ei nosta esille B-to-B sovelluksia tai olen lukutaidoton.

OMINAISUUKSIA, JOITA EI KÄYTETÄ

Näen harvoin ihmisiä, joKta hyödyntävät puhelimeen (kännykkä) tulevaa Internetiä (en tarkoita hard-core käyttäjiä vaan peruskäyttäjiä). Kännykkä on edelleen 1) puhetta 2) SMS ja 3) ehkä herätyskello. Itse käytän Skypeä puhelimena enemmän ja useammin kuin kännykkää. Olen kirjoittava ihminen. SMS:t lähetän mieluummin tietokoneen kautta, herätyskello soi kerran vuorokaudessa. Henkilökohtaisesti en välitä edes puhelimen kalenteriominaisuuksista. 4) kamerat ovat yleistyneet, mutta kameroiden ja videoiden käyttö on satunnaista, mutta yleistyy, myönnetään. Elämme kännyköiden Kodak Instamtic aikaa. Syrjäydyin ES:stä ja käyttäjien tavasta hyödyntää puhelimen ominaisuuksia liiketoiminnassa.

ENTERPRISES SOLUTION TORJUU PK-YRITYKSET JA MIKROYRITYKSET?

Näkökulma USA:sta: “Nokialla on liian monta mallia. Yrityspuhelimessa ei saa olla kameraa, koska kamerakännykkää ei voi ottaa mukaansa yritykseen, tehtaalle, asiakaskäynnille, ei viedä firman sisälle, kamerapuhelimen joutuu jättämään tehtaan portille (yritysvakoilun estämiseksi). Palm, Blackberry, Dell, H&P ovat vaihtoehtoja, koska niiden kyydissä kulkevat PowerPointit, sähköpostit, lähes koko läppärin sisältö. En tarvitse raahata läppäriä asiakaskäynneilläni. Kannettavaa on usein muutenkin niin paljon mukana. Nokian puhelimet ovat tähän asti olleet liian paksuja: pullottavat takin tai paidan taskussa.”

Tilanne on parantanut. N 95 on mielenkiintoinen uutuus. Miten Jenkit suhtautuvat siihen? Saas nähdä.

TYÖHEVONEN

Viesti USA:sta: ”Nokialla on mieletön määrä vaihtoehtoisia ja samankaltaisia tuotteita myynnissä. Enterprise tason tyypit ajattelevat työhevosta, yhtä laitetta, joka kulkee mukana; taskussa. Käyttöjärjestelmäksi toivotaan Microsoftin Mobile 6 tms. Vaihtoehtona Linux, mutta käyttöjärjestelmäasioita kentällä liikkuvat field force henkilöt eivät välttämättä mieti (se on nörttien tehtävä). Enterprise Solutions OS ja arkkitehtuuriratkaisut tehdään tietenkin yritysten IT -strategiasta päättävien toimesta. Field force ehkä saa valita sopivien laitteiden joukosta mieleisensä. Nokia ei tule USA:ssa ensimmäisenä mieleen.

Symbian, miten monta OS tähän maailmaan mahtuu? Symbian johtaa mobilen sovellustilastoissa, mutta, mikä voittaa kisan?

Apple iPhone tuskin sekoittaa ES markkinoita. Microsoftin Steve Ballamer nauraa hörähti (tyylilleen uskollisena) Apple’n OSX:lle ja iPhone hinnalle avoimesti. Apple tähtää tietenkin alussa omiensa, Mac-fanaatikkojen, varustamiseen uudella Mac -tuotteella. Suuryrityksiin Macit tulevat vain takaovien kautta. Mac säilyttää paikkansa kermankuorintasegmentissään. Pörssikurssia se ei ole haitannut.

ENTERPRISE SOLUTIONS MASSATUOTANTOA?

Pitäisikö Enterprise Soloutions lähestyä maailman miljoonia pk- ja mikroyrityksiä? Yrittääkö Nokia myydä mobile-ratkaisujaan kuin HP ja Digital minikoneita aikojen alussa (70-luvulla)? Kännykkä on jokamiehen / naisen tuote. Läppärien myyjätkin ymmärtävät, että PC on massakäyttöön tarkoitettu perustyökalu. En tarkoita puhelinta, kännykkää, kännykän myyntiä, vaan Enterprise Solutions asennetta, joka näkee asiakkainaan vain Fortune 500 tms. kokoluokan yritykset.

KEHITTYVIEN MAIDEN MIKROYRITYKSET

Kehitysmaiden ja kehittyvien maiden pienyritykset hyötyisivät eniten kännypohjaisista Enterprise Solutions ratkaisuista. Onko ES:llä toimivaa mikroyritysstrategiaa? Cisco on yrittänyt lähestyä SME (pk-yrityksiä), mutta kokeilu on jäänyt puolitiehen. Tähtääkö Nokia liian korkealle? Puhelin on massojen työkalu: vasara, ruuvimeisseli, jakoavain. Massojen innostamiseen tarvitaan Martha-yhdistyksiä! Tervetuloa kansan ja kansalaisten pariin.

- Millaista ratkaisua Nokian ES tarjoaa suuryrityksille, pk-firmoille?, mikroyrityksille?

- Miten ES tehostaa Field-Force, Back-office ja muita toimintoja?

- Miltä näyttää Nokian ES mobile phone based Intranet?

- Minkä kokoiset yritykset voivat hyödyntää ES palveluja?

- Millaiset VAR’it ja partnerit toimittavat ES ratkaisuja?

- Millainen ratkaisujen tuottaja Nokia ES on?

- Miten hyvin Nokia tuntee non-tech, low-tech pk-yrityskentän?

- Onko Nokian ES asiakas vain Fortune 500 listalla oleva suuryritys? (norsunluutornifirmoja)

- Miten Nokia lähestyy operaattoreita? (avoin yhteistyö välttämätöntä!)

- Miten joustavasti Nokia mukautuu yhteistyöhön operaattoreiden kanssa?

- Todellinen ES edellyttänee palvelujen / ratkaisujen yhteisräätälöintiä operaattoreiden kanssa

- Mobile ja CRM yhdistelmät? Mitä on tarjolla?

INTERNET

Internet on tullut lähemmäs kännykkää: User Interface on edelleen mitä on. Puhelin toimii ehkä parhaimmillaan Enterprise Solutions saattomuistina, jolla asiakastiedot siirretään kenttäkäyntien yhteydessä suuremmalla näytöllä varustettuun laitteeseen, tykkiin tai näyttölaitteeseen. Wap tuotiin yrityksiin aikoinaan suurena lupauksen; siksi se jäi. Nykyään internet kulkee melko vaivatta ja vaivattomasti puhelimeen, mutta onko Internet ja sähköposti puhelimessa enää mikään big deal?

Enterprise Soultions pitäisi ilmeisesti lisätä esim. palvelutuotannon tehokkuutta? Olenko ikinä nähnyt (kuullut) mitään sellaista mobilepalvelua, jossa Enterprise Solutions olisi havaittavissa joustavana ja asiakastyytyväisyyttä lisäävänä palveluna. Myönnetään: numero- ja osoitepalvelut ovat käteviä. Mutta nykyajan puhelin- ja palvelukeskuksiin (Contact ja Call Center) ei kannata soittaa, kun neuvotaan jonottamaan ja painamaan seuraavaa näppäintä. Onko tämä palveluautomaatiota? Parempaa palvelua? No deal, se on asiakkaiden ärsyttämistä ja karkottamista. Hotline nostaa asiakkaan sisäistä lämpötilaa kiehumispisteeseen.

AVOIMET YHTEISTYÖRATKAISUT (SOCIAL MEDIA MOBILEEN)

Ehkä Nokian pitäisi avautua yhteistyöhön käyttäjien ja kehittäjien kanssa? Mobile 2.0 voisi tarkoittaa avoimuuden ja kehitysyhteistyön laajentamista (UGC ja User Generated Solutions kehitystyötä yhdessä käyttäjien kanssa). Nokia ratkoo ymmärtääkseni edelleen Mobile ja business ongelmiaan perinteisellä tavalla lasitalon seinien sisällä, pienessä piirissä, salaa, julkisesta pulinasta välittämättä (Yksinäinen keksijä kammiossaan tai laboratoriossaan). Laboratorion ikkunasta näkee ulos, mutta lasimuuria ei ole vielä murrettu.

ULKOPUOLINEN MAAILMA

Ulkopuolista maailmaa ei päästetä sisälle häiriköimään. Tulee mieleen entisaikojen YLE, joka nyt Jungnerin arvion mukaan joutuu miettimään olemassaolonsa edellytyksiä. Onko YLE:n kaltaista broadcasting toimintaa enää 10 vuoden kuluttua? YouTube on vain kahden vuoden ikäinen, mutta perinteinen top-down, ylhäältä alas ohjelmia heittelevän telkkari on umpikujassa. DigiTV on kömpelö yhdeltä monelle jakelutekniikkaa. YouTube ja sen kaltaiset rikkovat hallitun kanavatodellisuuden miljooniksi erillisiksi sisältövirroiksi (monelta monelle). Jokainen on tuottaja - metaforalle naureskellaan, silti hikipisarat nousevat perinteisestä mediajakelusta päättävien otsalohkoille, kun entinen todellisuus murenee, sulaa kevätjään tavoin alta pois. Apple I, Apple II, Liisa, Mac, PC, Laptop, Mobile vie kohti henkilökohtaista. Alussa henkilökohtaiset PC:t olivat leluja, joille ATK-ammattilaiset nauroivat katketakseen.

TÄYTTÄ VAUHTIA AVOIMEN YHTEISTYÖN SUUNTAAN

Vaihtoehtona on, että Mobile 2.0 kehitysmyllytys lähtee (kevätjäiden irtoamisen tavoin) liikkeelle Web 2.0 kaltaisen ekosysteeminä, jonka mashupit, demot, summitit ja expot kehittyvät ja innovoivat omia aikojaan ja omalla tavallaan.

Ehkä Mobile 2.0 kehityksen orgaaninen kolmas tie toimisi parhaiten? Ehkä avoimen yhteisyömetodologian (Open Source Methodology) soveltaminen kehittämistyöhön synnyttäisi tässä vaiheessa Amerikan valloitukseen tarvittavan iskuvoiman? Avoin yhteistyö synnyttäisi todellisia ”Big and Small Enterprise” ratkaisuja. Entä jos verkottuisimme suureksi kehittäjälaumaksi, joka keksisi Mobile 2.0 juttua Web 2.0 kehityssolujen tapaan? Olisiko siinä järkeä?

KIVITTYNEET JA KANKEAT SUURYRITYKSET

Murtuuko ylhäältä - alas (top - down) kehittämismalli?

Milloin kuluttajat ottavat Mobile 2.0 kehityksen omakseen?

Miten kauan suuret suljetut käskyttävät ja säätävät (Command Control) mallit voivat toimia?

Mitä muutoksia tapahtuu Mobile 2.0:ssa 2010 mennessä?

IBM yrittää avautua (embracing the OS methodology)

Milloin Nokia murtaa lasimuurinsa?

Onko tarvetta? Toimiiko suljettu malli?

Ei kommentteja: