sunnuntaina, syyskuuta 02, 2007

Netissä 60 % kaupasta 2030

Kauppahallien ja -keskusten rakentajat vaviskaa. Olemme palaamassa vanhanajan kyläyhteisöön. Kuulin äsken varmalta taholta, jolla on kristallipallo työpöydällään, että vuonna 2030 kuusikymmentä prosenttia kaikesta kaupankäynnistä tapahtuu verkon kautta.

Vaikuttavia tekijöitä on useita:

  1. Energian hinta vähentää liikkumista
  2. Sen ajan seniorit ovat hyvin ympäristötietoisia
  3. Auto myydään ja kaupassa käydään vähän aurinkovirtaa kuluttavalla 3-pyöräisellä mopolla
  4. Facebook, Twitter, Jaiku ja Sosiaalisen Median käyttäjät kommunikoivat ja rakentavat ystävyyssuhteitaan verkon kautta
  5. Lomamatkailu vähenee, mutta Espanjalainen ja Suomalainen saattavat vaihtaa kämppää muutamaksi kuukaudeksi (sharing = jakaminen)

Nykyiset kauppakeskukset on rakennettu autoileville lapsiperheille, mutta tulevaisuudessa mummoutouvat ja vaariutuvat sinkkutaloudet odottavat logistiikkafirman mieheltä UPS ja HUPS pakettia. Lähkaupasta haetaan tärkeimmät perustarvikkeet.

Kuluttaminen muuttuu entistä aineettomammaksi. Uskokaa tai älkää, mutta jotain järkeä on Olli-Pekan lausunnossa OVI-palvelun julkistamistilaisuudessa. “Nokia aikoo lisätä aineettomien palveluilla tehtävää kauppaa.”

Poliitikkojen into rakentaa siltarumpuja ja levittää teitä saattaa laantua, kun havaitaan, että harmaat pantterit haluavatkin viihtyisämpiä puutarhakaupunkeja, joissa lähipalvelut pelaavat. Paluu entiseen on jo alkanut.

Lähetä kommentti