torstaina, marraskuuta 29, 2007

Talouselämä: Biopolttoaineet tulevat kalliiksi

Helge: Kuulin tästä tänä aamuna ennen Helsinkiin lähtöä. UPM:n edustaja puhui kauniisti, mutta varovaisin sanakääntein sellupohjaisesta biodieselistä, jota valmistetaan jätepuusta, kannoista ja hakkuutähteistä. Stora Ensolla ja UPM:llä on omat biodiesel-projektinsa. Stora Ensolla on ehkä pieni etumatka, koska ovat kertoneet, että pilotti ja mahdollinen full-scale rakennetaan Varkauteen. UPM panttaa vielä sijoituspaikkaa. Ehkä se menee ulkomaille? Toisaalta mainittiin, että Suomeen mahtuu muutama sellupohjainen laitos.

Talouselämä: Biopolttoaineet tulevat kalliiksi: "Kerro kaverille Tulosta Energia Biopolttoaineet tulevat kalliiksi [Pekka Lähteenmäki 29.11.2007] Tänä vuonna maailmassa tuetaan biopolttoaineiden tuotantoa 15 miljardilla dollarilla. Tämä on kallista ja tehotonta päästöpolitiikkaa, sanoo OECD:n biopolttoaineasiantuntija Richard Doornbosch.

Biopolttoaineet voivat hänen mukaansa täyttää 13 prosenttia maailman liikenteen tarpeista vuonna 2050. [Jarno Riipinen] “Kukaan ei tiedä tulevaisuuden polttoaineratkaisua. Siksi pitää verottaa päästöjä eikä tukea tiettyä polttoainetta.

Tämä kannustaa energiatehokkuuteen', sanoo OECD:n Richard Doornbosch. Mikä on edullisin keino leikata hiilidioksidipäästöjä? 'Energiatehokkuus. Tämä on totta yleisesti ottaen ja myös liikenteessä. Nykyinen tapa tukea biopolttoaineita rohkaisee käyttämään yhtä paljon energiaa kuin ennenkin.

Se ei välttämättä ole viisas tapa vähentää hiilidioksidipäästöjä.' Ensi vuonna Suomessa voi tankata Neste Oilin pääasiassa palmuöljystä tehtyä biodieseliä. Tuleeko meistä hyviä ilmastonsuojelijoita? 'Dieselin tekeminen biomassasta mahdollistaa useampien raaka-aineiden käyttämisen. Myös sellaisten, jotka eivät kilpaile maataloustuotteiden kanssa."


Lähetä kommentti