perjantaina, helmikuuta 27, 2009

Taantuma iskee huonekalukauppaan


14032009033
Originally uploaded by Helge V. Keitel
Talousselämä 8 | 27.2.2009 | kertoo sivulla 16 "Taantuma keikuttaa huonekalukauppaa". Olen havainnut merkkejä tästä katutasolla. Toisaalta huonekalukauppojen mainonta on laimentunut.

Taantuma katkaisee Suomen huonekalukaupan yli kymmenen vuoden kestäneen nousukauden. Kirjoitin hiljattain toisaalla kuvan kera liikkeestä, joka lopetti toimintansa Loviisassa.

Kauppiaat kertovat, että kesän 2008 jälkeen kauppa kääntyi miinukselle. Viimeinen neljännes oli heikoin.

Myymälöitä on perustettu viime vuonna yksinkertaisesti liikaa ja taantuma purkaa nyt ylitarjontaa.

Ensimmäisenä taantuma iskee kalliimpien kalusteiden myyntiin. Aggressiivisesti mainostava Suomi-Soffa ei ole heittänyt pyyhettä kehään. Yritys perustaa edelleen uusia liikkeitä ja Kajaanin tehtaalle on palkattu uutta väkeä.

Aika näyttää, milloin taantumasta irtaudutaan. Tässä vaiheessa ala siirtyy matalasta lennosta sukellukseen.
Lähetä kommentti