sunnuntaina, toukokuuta 31, 2009

Palveluiden kehittäminen

Palvelujen kehittämisessä on panostettava siihen, mitä kuluttajilta puuttuu.

On tajuttava, mitä asiakkaat haluavat. Miten se selviää? Meidän on keskusteltava heidän kanssa yötä päivää.

Mobiilimenestyjä Apple tajusi iPod- ja iPhone kehityksissään, että puhumista tärkeämpää ihmisille on:

  • Musiikki
  • Kalenteri
  • Kuvat
  • Videot
  • Elämänhallinta

Palvelukeskeinen logiikka ohjaa yrityksiä tekemään asioita asiakkaiden kanssa sen sijaan, että ne tehtäisiin asiakkaalle.

  • Palvelut tuotteistetaan kiinnostaviksi
  • Asiakkaat saatava maksamaan palveluista
  • Suhtautuminen palveluihin on vääristynyt
  • Palvelu on mm. Yhdysvalloissa ollut b-luokan ammatti
  • Kuuntele asiakkaita
  • Luo palvelu heidän kanssa
  • Hyödynnä yhteistyötä
  • Tuotekeskeisyydestä poisoppiminen on valtava urakka
  • Muuta arvoverkostoa
  • Pankit maksattavat palveluista

Ei kommentteja: