perjantaina, toukokuuta 01, 2009

Verkostot Pyramidit Suostuttelu

Kuuntelin tänään radio-ohjelman verkosto-, pyramidi ja suostuttelumarkkinoinnista. Olen aika ajoin [60-luvulta alkaen] seurannut alan kehitystä mielenkiinnolla, mutta etäältä.

Pyramidihuijauksista suurin WinCapita paljastui viime vuonna ja on edennyt poliisitutkintaan.

Verkostoihin houkutellaan laumoittain tuiki tavallisia ihmisiä, joiden tehtävänä on suostutella kavereita, naapureita, sukulaisia, tuttuja ja tuntemattomia ostamaan tuotteita ja jatkamaan pyramidin / verkon rakentamista.

Organisaation kasvattajat palkitaan merkein, kunniaosoituksin, rubiineilla ja safareilla. Monimutkain palkkiojärjestelmä houkuttelee nousuun organisaatiossa.

Kokouksissa on riehakas ja innostava tunnelma. Puhujiksi kutsutaan asiantuntijoita läheltä ja kaukaa. Tunnolliset uurastajat kiertävät kokouksissa ahkerasti, jossa samanhenkiset äkkiä oppivat tuntemaan toisensa. Merkit auttavat tunnistamaan, kuka kukin on ja millainen on hänen asemansa hierarkiassa (verkostopyramidissa).

Uskontoja markkinoidaan samoilla keinoilla.

MLM-toimiala kasvaa maailmanlaajuisesti. Facebookissa on tarjolla valtava valikoima erilaisia ansaintamalleja, jotka toimivat samalla kaavalla.

Maailmanlaajuisesti verkostojen pauloissa on miljoonia ihmisiä. Jotkut heistä saattavat vaurastu ja rikastua. Osa uskollisista muurahaisista puurtaa vaihtelevalla tuloksella.

Alkuun ja yrittäjäksi pääse alle satasella, mutta organisaatiossa edistyminen nielee, aikaa ja rahaa. Menestyvän on pakko puurtaa pitkään tai oltava taitava ihmisten manipuloija.

Nämä unelmatehtaat lupaavat uurastajilleen parempaa elämää, tuotteiden käyttäjille hyvinvointia ja terveyttä. Kuuliaisen distribuuttorin kuuluu käyttää tuotteita myös omassa perhepiirissä.

Organisaatiot koukuttavat taitavasti ihmisiä, jotka ihastuvat tarjolla olevaan elämäntyyliin.

Lähetä kommentti