keskiviikkona, lokakuuta 07, 2009

Tapio - Blogi - Miten metsä vastaa?

Kommentoin äsken Tarja Ollaksen Tapio-blogia. Kommenttini julkaistaan tämän keskustelun jatkeeksi alkuperäisessä osoitteessa.

Tapio - Blogi: "Sosiaalinen media on voimaväline mielikuvien muokkaukseen | 07.10.2009 16:33 Tarja Ollas

Kävin Facebookissa keskustelua erään suomalaisen avohakkuukuvan äärellä. Nuori mies oli sitä mieltä, että 'Teurastusta tuo on, ryöstöhakkuuta vailla armon henkäystä. Ei tuosta tule metsää meidän sivilisaatiomme aikana.'. Me metsäalan ammattilaiset tiedämme, kuinka tarmokkaasti hoidetut puut kasvavat, mutta tuolle Matille totuus on toisenlainen.

Olen ihaillen seurannut ympäristöjärjestöjen kykyä markkinoida luontoarvojen kunnioitusta. He ovat taidokkaasti ottaneet haltuun sosiaalisen median: tunteisiin vetoavat kuvat, toimintavideot ja ihmisten kyvyn jakaa tietoa toisilleen internetissä. Kaikki tuo on arvokasta työtä, mutta harmillista kyllä, viestit painottavat ongelmia. Puu esiintyy niissä lähes poikkeuksetta arveluttavassa valossa: esitetään laittomia hakkuita ja ikävän näköisiä, tuoreita hakkuualoja. Sankarin rooliin pääsevät hakkuiden estäjät.

Keskusteluissa on onneksi aivan toinen sävy heti, kun puhutaan puun ympäristöystävällisyydestä materiaalina. Puun paremmuudesta mm. muoviin ja betoniin verrattuna ollaan samaa mieltä, sillä puutuotteen kyky varastoida ilmastoa lämmittävää hiilidioksidia on helppo ymmärtää."




Tuulen kaatama pitkäkuituinen puu on kaunista katseltavaa sienimetsässä.

Liitän myös kommenttini tähän:

Olen useita vuosia miettinyt perus- ja teknologiateollisuuden hidasta hinkua sosiaaliseen mediaan.

Puutuotteiden loppukäyttäjien kohtaaminen vähentäisi vastakkainasettelua ja mahdollistaisi aidon vuoropuhelun.

Avoin puukeskustelu auttaisi uusien puuinnovaatioiden kehittämistä.

Softateollisuus, elektroniikan, tietokoneiden, autojen, kameroiden ja kulutustuotteiden valmistajat ovat aikoja sitten tulleet mukaan.

General Motorsin ylimmät johtajat blogaavat ja saavat vinkkejä kuluttajilta, parantavat palvelua kritiikin pohjalta.

Nopea ja avoin vuorovaikutus toimii jatkuvana markkinatutkimuksena.

Sosiaalisessa mediassa suuryritykset kouliintuisivat joustavaan ja nopeaan kriisinhallintaan.

Tämän kommentin kirjoittamiseen käytin viisi minuuttia. Johtajien ei tarvitse roikkua verkossa kaiken aikaa. Seurannan voisi delegoida.

Sosiaalisessa mediassa ammutaan myös alas ankkoja ja harhaviestejä, joten aktiivinen osallistuminen monipuolistaisi keskustelua.

Joukkoäly tasapainottaa sisältöä, jos keskusteluun saadaan kaikki tarjolla oleva tieto mukaan.

Yksipuolisuus vahvistuu, jos teollisuus jättäytyy Somen ulkopuolelle.

Helge V. Keitel 07.10.09 17:30
Lähetä kommentti