keskiviikkona, joulukuuta 30, 2009

Milloin rantarata rakennetaan?

rautatieloviisaInnovaatiojunan symboliikkaa löytyy Loviisasta. Aikoinaan Lahden ja Loviisan välillä oli kapearaiteinen rautatie. Loviisan kaunis asemarakennus purettiin 70-luvun modernisaation huumassa.

Henkilöjunaliikennettä Valko-Loviisa-Lahti rataosuudella ei ole ollut vuosikymmeniin, mutta rautatieyhteydellä on tärkeä merkitys Valkon satamalle, jota kautta viedään lähes miljoona kuutiota sahatavaraa maailmalle vuosittain.

Rantaradan rakentaminen on ollut tapetilla useita vuosikymmeniä, mutta tässä vaiheessa ei ole päätöstä edes hankkeen suunnittelusta.

Milloin nopea junayhteys Venäjälle rakennetaan? Päätöksellä olisi merkittävä vaikutus Itä-Uudenmaan aluekehitykseen.

Wikipedia tietää:  Loviisan rautatieasema (lyh. Lva, ruots. Lovisa järnvägsstation) on rautatieasema Loviisan kaupungissa rataosuudella Lahti-Loviisa. Säännöllinen henkilöliikenne Loviisassa loppui 1970-luvulla. Nykyään asema on tavaraliikenteen käytössä.

Loviisan vanha asemarakennus rakennettiin kapearaiteisen Loviisan–Vesijärven rautatien toimesta 1900-luvun alussa. Rakennuksen ulkonäkö muuttui useasti, mm. aseman tornihuippu purettiin ja rakennusta laajennettiin.[1] Vanha asemarakennus purettiin vuonna 1973 valmistuneen Loviisan läntisen sisääntulotien sillan rakennustöiden yhteydessä.

Ei kommentteja: