perjantaina, joulukuuta 04, 2009

"Yksilöllinen tunniste todentaa puun matkan metsästä tuotteeseen

TarjaO kertoi tästä hankkeesta Qaiku-kommentissaan. Suomi elää edelleen metsästä. Uusia mahdollisuuksia syntyy, kun uutta teknologiaa otetaan käyttöön. Kirveellä tukkien kylkeen hakatut RFID-tagit mahdollistavat puiden yksilöllisen ohjaamisen oikeisiin käsittelykohteisiin, kun valittavana on saha, sellutehdas, paperitehdas tai energialaitos.

"Langaton etätunnistetekniikka kehitettiin kolmivuotisessa EU-rahoitteisessa hankkeessa. Tunniste kertoo vaikka sen, mistä tukista tietty lauta on peräisin.

Hakkuukone kaataa metsästä puun. Puun kulkiessa kourassa joka tukin päähän iskeytyy etätunniste. Tunnisteeseen tallentuvat hakkuupaikka, kellonaika, hakkuukoneen tunnistetiedot, tukin mitat ja muut tiedot, tiedot metsänomistajasta, kasvupaikasta sekä siitä, mitä tukista tehdään ja mihin mittoihin se sen vuoksi katkotaan.

Kuormatraktorissa on lukijalaite, joka tunnistaa eri käyttöpaikoille menevät tukit ja kuormatraktori kuljettaa ne omiin tienvarsivarastoihinsa. Tukin tunnisteeseen tallentuvat tiedot kuljetuksesta. Kaikki tunnisteeseen tallennettu tieto näkyy puiden ostajien ja tukkirekan tietojärjestelmissä. Rekan lukijalaite varmistaa, että kyytiin nousevat oikeat puut.

Kun rekka ajaa sahan portista sisään, sahan tietojärjestelmään päivittyy kaikista kuormassa olevista tunnisteista tieto siitä, mitkä tukit ovat tulleet perille. Tukkipihalta voidaan noukkia tiettyyn tilaukseen päätyvät puut. Tukkimittaria ei tarvita, kun lukijalaite lukee tunnisteen tukin päästä ja optimoi sahauksen sen perusteella.

Tunnistetiedot päivittyvät matkan varrella
Sahauksessa lautojen päähän laitetaan optisesti luettava tunniste, joka pitää sisällään siihenastisen ketjun varrelta kerätyt tiedot. Uudet tiedot, kuten käytetty kuivauskaava, tallentuvat tunnisteeseen.

Sahan tietojärjestelmissä voidaan seurata tukin matkaa: kuinka kauan se seisoi varastossa, minkä laatuisia lautoja tietystä leimikosta loppupelissä saatiin tai muuttiko kuivaus laudan laatua. Asiakkaalle lähtevän sahatavaranipun muovitarrassa lukee, kuinka suuren hiilijalanjäljen lautojen tekeminen tuotti.

Asiakkaalta tuleva laatupalaute voidaan yhdistää tiettyyn tukkiin ja selvittää tietojärjestelmästä, mikä on hyvän tai huonon laadun takana."

Ei kommentteja: