torstaina, tammikuuta 14, 2010

YLE Oulu kirjoittaa Innovaatiojunasta

Sosiaalisen median taitajat pohjoisen pikajunassa

joulu19,2009 026 julkaistu ti klo 15:54, päivitetty ti klo 16:09

[näytä kuva: Juna talvisella asemalaiturilla. (YLE) ]

Innovaatiojunassa kokeillaan kuinka hyvin sosiaalisen median keinot sopivat organisoitumiseen, tapahtumien järjestämiseen sekä tiedon välittämiseen ja ongelmanratkaisuun. Oulu on valittu matkan päämääräksi sekä kaupungin teknologisen että sosiaalisen edelläkävijyyden vuoksi.

Helge: Palaan eilisten Pendolino-episodien jälkeen Seinäjoelta Ouluun. Juna seisoo keskellä metsää Kokkolan ja Oulun välissä. Emme ole kovin kaukana Kannuksesta, jossa eilen jouduimme vaihtamaan junaa. Kokkolasta matka jatkui uudella Pendolinolla ja minä päätin yöpyä Seinäjoella ja palata Oulun kautta Kainuuseen.

Idea innovaatiojunan toteuttamiseen syntyi verkkokeskusteluissa Qaiku-sivustolla viime syksynä. Keskustelusivustolla järjestäytynyt 50 hengen ryhmä matkustaa keskiviikkona Helsingistä Ouluun ja takaisin. Junamatkan ja siihen liittyvän yhteistyön ja viestinnän tavoitteena on Suomen avoimen innovaatio- ja informaatioyhteiskunnan vahvistaminen sosiaalisen median keinoin.

Helge: Keskustelimme eilen Petrin kanssa innovaatiojunan historiasta. “Tähän on valmistauduttu kaksi vuotta Jaikussa ja Qaikussa. Perusluottamuksen rakentaminen on toteutuksen pohjalla,” Petri Kola totesi eilen.

Oulussa on tarkoitus tutustua kaupungin avoimiin kehittämismalleihin, kuten lähiödemokratian välineisiin sekä edistyksellisiin mobiilipalveluihin.

Innovaatiojuna on kokeilu

Junamatka on varattu ennen kaikkea tutustumiseen ja verkostoitumiseen. Matkan aikana osallistujat ratkovat sponsoriyritysten asettamia ”pähkinöitä” ja koettavat löytää niihin sellaisia ratkaisuja, joita yritykset eivät itse olisi tulleet ajatelleeksi.

Helge: Face to Face toiminta toi mikroblogituttavuuksiin yhden ulottuvuuden lisää. Osallistujat tuntuvat entistä aidommilta ja todellisemmilta. Ikimuistoinen matka kommelluksineen edistää uusien projektien kehittämistä.

Oulu on valittu matkan päämääräksi sekä kaupungin teknologisen ja sosiaalisen edelläkävijyyden vuoksi että sopivan välimatkan takia – suurin osa osallistujista on pääkaupunkiseudulta.

Helge: Ohjelma Oulussa oli mielenkiintoinen. Kaikkien havaintojen läpikäyntiin tarvitaan useita päiviä tai viikkoja. Tätä kokonaisuus elää ja kehittyy edelleen koko ajan.  Jatkoakin on jo rohjettu ajatella. Miltä kuulostaa joukkuematka Shanghai 2010 maailmannäyttelyyn?

Matkaa voi seurata verkkoon tuotettavan teksti-, kuva- ja videomateriaalin avulla.

Innovaatiojunan sponsorit ovat VR, Sitran Maamerkit-ohjelma, Maa- ja metsätalousministeriön metsäosasto, Dazzle Oy, Otavan Opisto, Vilkas Group Oy ja Teknologiakeskus Innopark Ltd.

YLE Oulu

Kommenteissa seuraavaa:

Amos, eilen klo 14:13

Nimimerkki yhteisöllinen media, sosiaalista kanssakäymistä se verkon yli kommunikointikin on. Ei sosiaalisessa kanssakäymisessä tarvitse välttämättä olla fyysisesti samassa tilassa, vaikka se tietysti jonkinlainen ihannetilanne onkin. Ihannetilanteeseen ei kuitenkaan aina päästä, etenkin nykyään kun yhteisöllisyys on yhteiskunnastamme kadonnut tai katoamassa hyvää vauhtia.
Aika rajallisiksi jäävät sosiaaliset suhteet, jos tänä päivänä rajoittaa tietoverkot kokonaan sosiaalisen kanssakäymisen ulkopuolelle. Itse asiassa ne jäävät niin rajallisiksi, että nykyään etenkin nuorta tällaista henkilöä voisi pitää jopa sosiaalisesti eristäytyneenä.

Yhteisöllinen media, ti klo 22:58

Kas, ovat sitten ensimmäistä kertaa sosiaalisia eivätkä nökötä ruutujensa ääressä.

Helge: iJUnassa harjoittelimme sosiaalista kanssakäymistä suljetussa tilassa olevan joukkion kanssa, mutta olemalla samalla koko ajan yhteydessä ulkomaailmaan blogien, mikroblogien, Qaikun, Twitterin, Facebookin, Ningin, Flickr yms. kautta.

Ei kommentteja: