maanantaina, helmikuuta 08, 2010

Koska etätyö muuttuu todeksi?

E71_24.10.2009_Sotkamo 047 Verkossa tapahtuva yhteistyö edellyttää ihmisten kohtaamista teknisiä apuvälineitä käyttäen.

Etätyöstä on puhuttu kauan. Tietotekniikan avulla etätyö onnistuu, jos vain ihmiset taipuvat yhteistyöhön.

Sosiaalisen median valmennuksessa painotetaan edelleen aivan liian paljon ohjelmia, alustoja ja välineitä.

Kaukana olevat kumppanit saattavat kuitenkin olla täysin yksin teknisten ongelmien kanssa. Aika kuluu mainiosti välineseikkailuissa ja varsinaiseen työn tekemiseen jää vain murto-osa ajasta.

Ongelmatilanteissa avun tarvitsijoiden kanssa pitäisi keskustella mahdollisimman nopeasti. Ensin ei aina tule mieleen, että organisaatiossamme on tarvetta tehostaa yhteistyötä ja tiedonvälitystä osallistuvien toimijoiden kesken.

Emme välttämättä huomaa, että joku tiimissä on saattanut ottaa ongelmatilanteen hyvinkin raskaasti. Kriisiapua ei kuitenkaan “kaukana olevalle” osata välittää, koska hätä ei välity lankoja pitkin.

  • Kriisiapuun tarvittavat työvälineet
  • Toimintaherkkyyden kehittäminen
  • Nopea toimeen tarttuminen
  • Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen
  • Nopeat keskusteluavaukset
  • Shokissa olevan ihmisen vastaanottokyky ei ole parhaimmillaan

Oppiminen tulee sitä kautta, että operaation ammattilaiset käyvät asian läpi useita kertoja ja varmistavat näin, että tieto menee perille jokaisen verkostokolkkaan.

  • Onko toimivaa ongelmien hoitomallia?
  • Miten kriisit kohdataan joukkueena ja yksilötasolla?
  • Kohtaamisen ja hoitamisen synkronointi
  • Fyysiseen ja tekniseen hätään vastaaminen
  • Psyykkisen hädän hoitaminen
  • Tarvitaan herkkää silmää, korvaa ja sydäntä

Ei kommentteja: