sunnuntaina, syyskuuta 19, 2010

Kuvassa verkottunut yhteistyö vuonna 1987

august31_2010 083

Kajaani Infossa kävi Koti-Kajaanin mukaan kesän 2010 aikana yli 10 000 asiakasta.  Keskimääräinen kävijämäärä päivää kohden oli 140 henkilöä. Ulkomaalaisia näistä kävijöistä on ollut vajaa 600.

Matkailuinfossa suurin osa kävijöistä on suomalaisia matkailijoita, kainuulaisia ja kajaanilaisia. Kiinnostavimmat kohteet:

  • Paltaniemen kuvakirkko 8 514
    (Ulkomaalaisia 8 154)
  • Kaupunkikiertoajelut 161
    (seitsemän kertaa)
  • Opastetut kävelykierrokset 110
  • Tervasoutunäytös 1 000
  • Markkinakadulla 21 000
  • Torisoitot vetivät arviolta 4 500 kuulijaa.

Mutta nyt varsinaiseen asiaan.  Eco City ja Digital Villages rakentamiseen tarvitaan vastaavanlaisia neuvonnan ja opastuksen instituutioita.  Voimme oppia uusia toimintamalleja matkailusta. Kohteiden kiinnostavuuden hiomisessa riittää töitä. Ehkä karnevalisoinnistakin olisi apua.

Kuva viittaa varhaisiin Digital Villages –hahmotelmiin. Kymmenen vuotta tarvittiin ennen kuin ensimmäiset visiopaperit saatiin esityskuntoon. Wiirilä Werkossa Wiikoittain viitoitti tietä. Nyt vasta on rohkeutta viedä kokonaisuutta vuosituhannen taitteessa käynnistyneen Digital Wood –projektin viitoittamaan suuntaan kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Lähetä kommentti