keskiviikkona, lokakuuta 03, 2012

Pienen järjestelyveturin käyttöönoton vihki pääministeri Kalevi Sorsa

veturi2

KUVA: Pauli Ojala, Kristiinankaupunki, Finland (2012)

Kyselin eilisessä blogissani “pienen pienestä veturista”, joka järjestelee suuria asioita Venäjän ratapihoilla ja sain oitis Paulilta vastauksen kuvien kera. Julkaisen tässä aiheeseen liittyvän ensimmäisen blogikirjoituksen.
Pienestä tehoveturista: saksankielinen tiedosto PDF-muodossa

Jännittävää, miten pienestä keksintöjen tekeminen usein on. Mahdollisuuksien ikkunan on joskus auki vain muutaman tunnin ja silloin teknologiayrityksen pitää toimia. Tämä onnekas tapahtuma kertoo, miten Venäjä opettaa.
Hei Helge!

Maailman pienimmät veturit meni meiltä 80-luvulla maailman suurimpaan rautatievaunukorjaamoon Neuvostoliiton Tosnoon, Pietarin läheisyyteen. 

Veturin suunnittelu käynnistyi perustietojen hankinnalla eräänä pimeänä syysiltana Kauhajoen asemalla, jossa oli yksi venäläinen tavaravaunu, joka lähtisi pois aamulla. Pimeälle asemalle saavuttuamme totesimme, että kamerastamme oli paristot loppu, mutta ainoassa taskulampussamme sattui olemaan saman kokoiset pikku paristot.

Ensimmäinen tärkeä päätöksemme oli, katsotaanko lampulla vaunua vai otetaanko pimeässä dokumentteja valokuvaten ilman tarkempaa kohdistusta? Päätöksemme joka myöhemmin osoittautui viisaaksi oli, että otetaan summassa valokuvia vaunun rakenteista.

Tiesimme suunnitellessa, että venäläisien tavaravaunujen (n.1,3 miljoonaa kpl.) parhaimmisto lähetetään Suomeen, joten kuvaamamme surkimuksen kunnosta voi päätellä, että korjattavien vaunujen kunto on sellainen, jossa ei liene muuta ehjää kuin massiivinen valurautainen teli.

Lisäksi päättelimme, että vaunun alle ei pidä vetolaiteita sovitella koska siellä riippuu irronneita jarru- ym. vipuja, Mossen ja Kazsin raatoja yms. Näin ollen emme tehneet vetureistamme vaunun alle meneviä kuten tarjouskisaan osallistuneet tunnetut saksalaiset rautatiekalusteiden korjauslaitteistoihin erikoistuneet suuret yritykset.

Teimme veturistamme (pituus 2m, leveys 20 cm ja korkeus 11 cm) symmetrisen, jolla voitiin ajaa myös pelkkiä vaunun telejä, joita korjaamolla pitikin jatkuvasti siirrellä.

Laitoksen vihkimisen suoritti silloinen pääministeri Kalevi Sorsa, joka suuressa juhlassa käynnisti veturimme radio-ohjaimen napin painalluksella, mitä tilannetta allekirjoittanut odotteli melkoisella jännityksellä.

Inspiraatiota maailman pienimpään veturiin antoi osaltaan se, että korjaamo (joita piti myöhemmin rakentaa vielä 150 kappaletta) oli maailman suurin, joten ajattelimme näin korjata samalla kokojen keskiarvoa.

Terveisin Pauli Ojala
Nordautomation Oy
Hevoshaantie 5
64100 Kristiinankaupunki
Tel. +358 (0)20 7616 200
www.nordautomation.fi







Ei kommentteja: