Isoimmat suomalaiset cleantech-yritykset ovat perinteisiä suomalaisia suuryrityksiä, kymmenen kärki on Wärtsilä, Metso, Neste, Outotec, Kemira, YIT, ABB, Kuusakoski, Outokumpu, Cargotec.
Samoissa firmoissa on siis “vanhoja” ja “uusia” aloja, tai sitten “vihreää” ja “ruskeaa” tuotantoa.
Cleantech-liiketoiminta oli vuonna 2012 yksi Suomen voimakkaimmin kasvaneista aloista. Alan yhteenlaskettu liikevaihto oli 24,6 miljardia euroa ja vuosikasvu 15 %.
Tulos käy ilmi Cleantech Finlandin tuoreesta Ympäristöliiketoiminta Suomessa 2013 -tutkimuksesta.
Cleantechin strateginen ohjelma
Cleantechin strateginen ohjelma käynnistettiin hallitusohjelman
mukaisesti vuonna 2012. Ohjelma pyrkii kehittämään cleantech -liiketoimintaa
uuden kasvun ja työllisyyden luomiseksi Suomeen.
Ohjelman tavoitteena on luoda
vähintään 40 000 uutta puhtaan teknologian työpaikkaa ja yli
kaksinkertaistaa suomalaisten cleantech -yritysten yhteenlaskettu liikevaihto
nykyisestä 20 miljardista 50 miljardiin vuoteen 2020 mennessä.
Cleantechin strateginen ohjelma pyrkii tavoitteisiinsa
vaikuttamalla kansallisella tasolla cleantech -liiketoiminnan
toimintaedellytyksiin.
Ohjelman tavoitteena on kehittää Suomesta paras
kotimarkkina cleantech -yrityksille, joka luo vahvan perustan menestykselle
kansainvälisillä markkinoilla.
- Työ- ja elinkeinoministeriön strategisen ohjelman
tavoitteena on kasvattaa cleantech-alan liikevaihto 50 miljardiin euroon ja
luoda alalle 50.000 uutta työpaikkaa 2020 mennessä. Tämän tavoitteen
saavuttamiseksi tarvitaan noin 15 %:n vuosikasvua, ja tutkimuksen mukaan tälle
tasolle on nyt päästy, Mari Pantsar-Kallio toteaa.
Cleantechin strategista ohjelmaa toteutetaan viiden strategisen
avainteeman kautta, joihin keskittymällä toimintaympäristöä saadaan kehitettyä
parhaalla mahdollisella tavalla.
2012 tärkeimmät vientimarkkinat olivat Saksa,
Kiina, Ruotsi, Ranska ja Venäjä. Parhaat kasvunäkymät lähivuosina löytyvät
suomalaisyritysten näkemyksen mukaan Kiinasta, Venäjältä, Saksasta, Ruotsista
ja Brasiliasta.
- Myös Intian sekä monien EU-maiden markkinat
kiinnostavat suomalaisyrityksiä. Lisäksi USA on vuodesta toiseen säilyttänyt
asemansa kiinnostavana vientimaana, Cleantech Finlandin Santtu Hulkkonen
kertoo.
Ohjelman strategisia avainteemoja ovat:
1. Strateginen vaikuttaminen
2. Kestävä kaivannaistoiminta
3. Puhdas energia
4. Cleantechin rahoitus
5. Kansainvälisen liiketoiminnan edistäminen
Lähde: http://www.tem.fi/?105608_m=110362&s=4834
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti