maanantaina, elokuuta 12, 2013

Puhdasta energiaa ja tekniikkaa

Cleantech on viime vuosina ollut Suomessa yksi harvoista kasvualoista ylipäätään, ja yksi todella harvoista, joilla kasvu on ollut vuosittain kymmenen prosenttia tai enemmän, Työ- ja elinkeinoministeriön Cleantechin strategisen ohjelman strateginen johtaja Mari Pantsar-Kallio toteaa.

Isoimmat suomalaiset cleantech-yritykset ovat perinteisiä suomalaisia suuryrityksiä, kymmenen kärki on Wärtsilä, Metso, Neste, Outotec, Kemira, YIT, ABB, Kuusakoski, Outokumpu, Cargotec.

Samoissa firmoissa on siis “vanhoja” ja “uusia” aloja, tai sitten “vihreää” ja “ruskeaa” tuotantoa.

Cleantech-liiketoiminta oli vuonna 2012 yksi Suomen voimakkaimmin kasvaneista aloista. Alan yhteenlaskettu liikevaihto oli 24,6 miljardia euroa ja vuosikasvu 15 %.

Tulos käy ilmi Cleantech Finlandin tuoreesta Ympäristöliiketoiminta Suomessa 2013 -tutkimuksesta.

Cleantechin strateginen ohjelma

Cleantechin strateginen ohjelma käynnistettiin hallitusohjelman mukaisesti vuonna 2012. Ohjelma pyrkii kehittämään cleantech -liiketoimintaa uuden kasvun ja työllisyyden luomiseksi Suomeen. 
Ohjelman tavoitteena on luoda vähintään 40 000 uutta puhtaan teknologian työpaikkaa ja yli kaksinkertaistaa suomalaisten cleantech -yritysten yhteenlaskettu liikevaihto nykyisestä 20 miljardista 50 miljardiin vuoteen 2020 mennessä.  
Cleantechin strateginen ohjelma pyrkii tavoitteisiinsa vaikuttamalla kansallisella tasolla cleantech -liiketoiminnan toimintaedellytyksiin. 
Ohjelman tavoitteena on kehittää Suomesta paras kotimarkkina cleantech -yrityksille, joka luo vahvan perustan menestykselle kansainvälisillä markkinoilla. 
- Työ- ja elinkeinoministeriön strategisen ohjelman tavoitteena on kasvattaa cleantech-alan liikevaihto 50 miljardiin euroon ja luoda alalle 50.000 uutta työpaikkaa 2020 mennessä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan noin 15 %:n vuosikasvua, ja tutkimuksen mukaan tälle tasolle on nyt päästy, Mari Pantsar-Kallio toteaa.
Cleantechin strategista ohjelmaa toteutetaan viiden strategisen avainteeman kautta, joihin keskittymällä toimintaympäristöä saadaan kehitettyä parhaalla mahdollisella tavalla.
2012 tärkeimmät vientimarkkinat olivat Saksa, Kiina, Ruotsi, Ranska ja Venäjä. Parhaat kasvunäkymät lähivuosina löytyvät suomalaisyritysten näkemyksen mukaan Kiinasta, Venäjältä, Saksasta, Ruotsista ja Brasiliasta.
- Myös Intian sekä monien EU-maiden markkinat kiinnostavat suomalaisyrityksiä. Lisäksi USA on vuodesta toiseen säilyttänyt asemansa kiinnostavana vientimaana, Cleantech Finlandin Santtu Hulkkonen kertoo.

Ohjelman strategisia avainteemoja ovat:

1. Strateginen vaikuttaminen
2. Kestävä kaivannaistoiminta
3. Puhdas energia
4. Cleantechin rahoitus
5. Kansainvälisen liiketoiminnan edistäminen


Lähde: http://www.tem.fi/?105608_m=110362&s=4834
Lähetä kommentti