lauantaina, elokuuta 21, 2010

Nokia 2007

OPK varautui vuonna 2007 tulevaan. Yhtiön jatkuva kyky parantaa kannattavuuttaan oli vielä silloin alaa seuraaville suuri yllätys.

Markkinoiden kypsyessä kannattavuus yleensä rapautui nopeasti. Nokia kuitenkin kykeni tekemään halpa-malleja aina vaan halvemmalla.

Nokia lisäsi peruskännyköihinsä uusia ominaisuuksia, joista kuluttajat maksoivat vielä silloin lisähinnan.
Nokia ei pystynyt vastustamaan markkinoiden logiikkaa ikuisesti.

Yritys lähti hakemaan kannattavuutta aineettomasta kauppatavarasta: internetpalveluista, musiikkikaupasta, yhteisöistä ja pikaviestiohjelmista.

Kännyköiden lisäohjelmat ja sovellukset lupasivat lisää euroja viivan alle. Nokia uskoi, että patenttisalkun tehokkaampi hyödyntäminen toisi fyrkkaa firman kassaan.
  • Microsoft-yhteistyö oli tapetilla
  • Messengeristä tuli osa puhelinta
  • Flickr ja Skype integroitiin
  • Satelliittipaikannusohjelma
  • Musiikkikauppa
  • Yhteisöpalvelut
Operaattorit eivät olleet innoissaan Nokian kaavailemista uusista palvelukaupoista. Silloin Nokia kamppaili oikeudessa Qualcomin kanssa. Vuonna 2007 tuli markkinoille. Siitä se alamäki alkoi. Apple tajusi Nokiaa paremmin, että surffikoneet tekivät tuloaan. Pelkkä puhelin, tekstiviesti ja sähköposti ei enää riittänyt.

Nyt Nokia yrittää nousta MeeGolla uskottavuuden hämärästä johtavaksi älykännypeluriksi. Nähtäväksi jää, miten kauan firma joutuu viilaamaan taskutietokoneittensa käyttöjärjesatelmää.
Lähetä kommentti