Markkinoiden kypsyessä kannattavuus yleensä rapautui nopeasti. Nokia kuitenkin kykeni tekemään halpa-malleja aina vaan halvemmalla.
Nokia lisäsi peruskännyköihinsä uusia ominaisuuksia, joista kuluttajat maksoivat vielä silloin lisähinnan.
Nokia ei pystynyt vastustamaan markkinoiden logiikkaa ikuisesti.
Yritys lähti hakemaan kannattavuutta aineettomasta kauppatavarasta: internetpalveluista, musiikkikaupasta, yhteisöistä ja pikaviestiohjelmista.
Kännyköiden lisäohjelmat ja sovellukset lupasivat lisää euroja viivan alle. Nokia uskoi, että patenttisalkun tehokkaampi hyödyntäminen toisi fyrkkaa firman kassaan.
- Microsoft-yhteistyö oli tapetilla
- Messengeristä tuli osa puhelinta
- Flickr ja Skype integroitiin
- Satelliittipaikannusohjelma
- Musiikkikauppa
- Yhteisöpalvelut
Nyt Nokia yrittää nousta MeeGolla uskottavuuden hämärästä johtavaksi älykännypeluriksi. Nähtäväksi jää, miten kauan firma joutuu viilaamaan taskutietokoneittensa käyttöjärjesatelmää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti