Porvoon jalostamolle juuri valmistuneet uusi neljäs tuotantolinja eli Diesel-hanke ja maailman ensimmäinen uusiutuvista raaka-aineista biodieseliä valmistava laitos ovat paljon enemmän kuin yksittäisiä uusia tuotantoyksiköitä.
Diesellinja oli Neste Oilin historian suurin investointi. Nyt jalostamo pystyy parantamaan käyntivarmuuttaan ja turvallisuuttaan.
Yhtiön tavoitteena on, että diesellinja nostaisi Porvoon jalostamon Euroopan kannattavimmaksi. Kaukana siitä ei ole oltu aikaisemminkaan.
Ne ovat muuttaneet koko jalostamoa merkittävästi. Haasteena on oppia käyttämään uudistunutta jalostamoa entistä paremmin.
Porvoon öljyjalostamon lähes 500 metriä pitkä ja 100 metriä leveä dieseltuotantolinja on ainoa yksikkö maailmassa, jossa samassa laitoksessa sisään syötettävästä raskaasta bitumiluokan tavarasta syntyy kirkasta rikitöntä dieselöljyä.
Vaikka jollakin jalostamolla on pohjaöljykrakkereita, parhaimmillaankin niistä saadaan vain välituotetta, joka on edelleen jatkojalostettava toisaalla.
Yksinkertaisimmat öljynjalostamot valmistavat syöttöaineesta eli raakaöljystä tislaamalla keveitä ja raskaita jakeita. Keveitä jakeita ovat esimerkiksi bensiini ja dieselöljyn kaltaiset keskitisleet.
Raskaat jakeet ovat raskasta polttoöljyä, joka on raakaöljyä halvempaa ja jonka valmistaminen on tappiollista.
Diesellinja oli Neste Oilin historian suurin investointi. Nyt jalostamo pystyy parantamaan käyntivarmuuttaan ja turvallisuuttaan.
Yhtiön tavoitteena on, että diesellinja nostaisi Porvoon jalostamon Euroopan kannattavimmaksi. Kaukana siitä ei ole oltu aikaisemminkaan.
Ne ovat muuttaneet koko jalostamoa merkittävästi. Haasteena on oppia käyttämään uudistunutta jalostamoa entistä paremmin.
Porvoon öljyjalostamon lähes 500 metriä pitkä ja 100 metriä leveä dieseltuotantolinja on ainoa yksikkö maailmassa, jossa samassa laitoksessa sisään syötettävästä raskaasta bitumiluokan tavarasta syntyy kirkasta rikitöntä dieselöljyä.
Vaikka jollakin jalostamolla on pohjaöljykrakkereita, parhaimmillaankin niistä saadaan vain välituotetta, joka on edelleen jatkojalostettava toisaalla.
Yksinkertaisimmat öljynjalostamot valmistavat syöttöaineesta eli raakaöljystä tislaamalla keveitä ja raskaita jakeita. Keveitä jakeita ovat esimerkiksi bensiini ja dieselöljyn kaltaiset keskitisleet.
Raskaat jakeet ovat raskasta polttoöljyä, joka on raakaöljyä halvempaa ja jonka valmistaminen on tappiollista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti