Neste Oilin Rinne: Olemme oppineet Porvoon dieselprojektista / energia ja raaka-aineet / Taloussanomat: "Porvoon dieselhankkeen piti alkujaan maksaa vain 530 miljoonaa euroa, mutta hankkeen edetessä hinta nousi yli 700 miljoonan euron.
Helge: Kiinalaiset venttiilit ja putket?
Linjan käynnistyminen tänä syksynä on myös viivästynyt teknisten ongelmien vuoksi, minkä takia yhtiö varoitti eilen vuoden viimeisen neljänneksen tuloksen jäävän odotettua pienemmäksi. Porvoon hankkeessa Nesteellä oli monenlaista epäonnea.
Helge: Oppiva organisaatio ei lannistu.
Terästen hinnat nousivat pilviin ja ja saatavuuskin oli tiukkaa, komennusmiehet lakkoilivat ja viimeinen niitti olivat sadat vialliset kiinalaisventtiilit, joiden vaihdon vuoksi linjan uudelleen käynnistys on venynyt. Ylimääräinen seisotus käy Nesteelle äärimmäisen kalliiksi, koska dieselin jalostusmarginaali on nyt kaikkien aikojen huipputasoilla."
Helge: Projektien läpimenoajat ovat tärkeitä.
Helge: Kiinalaiset venttiilit ja putket?
Linjan käynnistyminen tänä syksynä on myös viivästynyt teknisten ongelmien vuoksi, minkä takia yhtiö varoitti eilen vuoden viimeisen neljänneksen tuloksen jäävän odotettua pienemmäksi. Porvoon hankkeessa Nesteellä oli monenlaista epäonnea.
Helge: Oppiva organisaatio ei lannistu.
Terästen hinnat nousivat pilviin ja ja saatavuuskin oli tiukkaa, komennusmiehet lakkoilivat ja viimeinen niitti olivat sadat vialliset kiinalaisventtiilit, joiden vaihdon vuoksi linjan uudelleen käynnistys on venynyt. Ylimääräinen seisotus käy Nesteelle äärimmäisen kalliiksi, koska dieselin jalostusmarginaali on nyt kaikkien aikojen huipputasoilla."
Helge: Projektien läpimenoajat ovat tärkeitä.
– Suurin tekninen haaste oli edetä laboratoriotasolta Porvoon laitoksen kokoluokkaan. Sen nelinkertaistaminen ei ole enää samanlainen haaste, vakuutti Rinne.
Helge: Onko sellubiodieselissä odotettavissa samoja asioita?– Teknologia tuntuu toimivan, iloitsi Rinne.
Helge: Miten pitäisi varautua?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti