iTraining valmennusohjelmaa hyödyntää Internetiä ja mobiili-teknologiaa. Konseptia testattiin innovaatiojuna-hankkeessa, joka toteutettiin 13.1.2010.
Avoimen datan, innovoinnin ja yhteistyön metodiikka taipuu luontevasti yritysten ja yhteisöjen tuottavuusvalmennukseen.
iTraining valmennuskanavan jatkokehittely käynnistyi #innovaatiojuna kokemusten ja keskustelujen pohjalta. Metodi soveltuu palveluiden kehityskoulutukseen, kun kohderyhmissä on lukuisia, tuhansia, satojatuhansia tai miljoonia käyttäjiä.
Facebookia, Twitteriä, Qaikua, Ryhmäblogeja, Ninigä, Flickriä ja Nokian OVI-alustaa käytetään digitaalisten jalanjälkien tallentamiseen.
Tavoitteena on moniulotteinen ja nopea valmennuskokonaisuus, jonka toteuttaja verkottuvat innovaatiojunan periaatteiden mukaisesti.
Tuotekehityksen arvoja ovat:
- Onnellisuus
- Hyvä elämä
- Kestävä kehitys
- Energiatehokkuus
- Kannattavuus
- Kansainvälisyys
Puolivalmisteen eli eineksen avaamisyritys:
i = informaatio (brieffi kehitystehtävästä esimerkiksi tuhat merkkiä, piirros ja kuva)
T = Tavoitteet (mihin tähdätään ja missä horisontti)
r = realisointi (realiteetteihin orientoituminen)
a = aktivointi (tiimit sukeltavat osatehtäviin ja pureskelevat pähkinöitä)
i = innostuminen (luovan ongelmanratkaisuilmapiirin merkitys)
n = neuvokkuus (idea-atomit törmäävät arkihavaintoihin ja -käytäntöihin)
i = innovointi (radikaalien muutosten käytäntöön vieminen, korjataan myöhemmin)
n = näyttö + navigointi (julkiseen arviointiin, antaa kritiikin virrata massoilta)
g = globaali (massojen houkutteleminen kehitystyöhön ja roolien pikajakaminen)
Palvelutuotannon keskittäminen OVI-alustalle on kansallinen valinta ja tukee Suomi nousuun -ajattelua.
Ovi on pidemmän aikavälin perusinfrana, vaikka sen käytettävyyteen kohdistuu yhä paljon kritiikkiä.
Kehityspyrähdyksissä käyttämme lukuisia tilanteeseen sopivia digitaalisen jalanjäljen kokoajia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti