Varkauden metsäteollisuuden uusi nousu saa jatkoa, kun Stora Enso perustaa uuden puisten rakennuselementtien tuotantolinjan.
Yhtiö investoi Varkauteen 43 miljoonaa euroa. Laitos tuottaa täyskäytössä yli 50 miljoonan euron vuotuisen liikevaihdon. Tehtaalle syntyy suoraan 80 työpaikkaa ja välillisine vaikutuksineen Varkauden alueelle noin 150.
Hanke toteutetaan rivakasti. Tuotanto aiotaan aloittaa jo vuoden 2016 toisella neljänneksellä.
– Puhutaan hyvin rajusta läpiviennistä. Rakennukset ovat olemassa, joten pääsemme aloittamaan melkein puolivälistä, kertoo johtaja Mika Kallio Stora Ensosta.
Varkauden etuina ovatkin valmiit tilat, muu infrastruktuuri ja logistikka sekä puunhankinnan synergia sellu- ja kartonkituotannon kanssa. Säästöt uusinvestointiin verrattuna ovat Kallion mukaan huomattavat.
– Koko konsernin yksiköt käytiin läpi, mutta Varkaudessa oli yllättävän paljon positiivisia elementtejä. Tämä ratkaisu oli selvästi yli muiden.
Uuden tuotantolinjan käyttöön otetaan kaikkiaan noin puolen kilometrin pituudelta hallitilaa entisestä kuumahierrelaitoksesta, paperikone 4:n hallista ja paperivarastosta. Paperivarastossa toimivalle Teijo-Talot Oy:n talotehtaalle toivotaan löytyvän uudet tilat Varkaudesta, Stora Enson paikallisjohtaja Jarkko Tehomaa kertoo.
Aiemmissa supistuksissa tyhjentyneet tuotantotilat ovat tämän jälkeen pääosin saaneet uutta käyttöä.
Investointi perustuu sorvaustekniikkaan. Uusi innovaatio mahdollistaa viilupuun käytön massiivipuisten rakennuselementtien valmistuksessa samaan tapaan kuin ristiinlaminoitujen CLT-puulevyjen.
Linjan vuosikapasiteetiksi arvioidaan 100 000 kuutiometriä. Tukkeja tarvitaan noin 250 000 kuutiota. Tuotesuuntamuutoksen jälkeen Varkauden tehtaiden koko puunkäyttö kohoaa noin 2,1 miljoonaan kuutioon.
Viilupuulinjan lopputuote on 24 metriä pitkä ja 2,4 metriä leveä massiivipuinen aihio. Lisäksi tehdään jatkojalosteita elementteihin.
Tukkien sorvaus sijoittuu entisen kuumahierrelaitoksen tiloihin ja viilujen käsittely PK4:n noin 300 metriä pitkään halliin.
Varkaudessa oli jo odotettu CLT-levyjä valmistavaa tehdasta. LVL-viilulevyn etuja ovat Kallion mukaan noin kymmenen prosenttia pienempi raaka-ainetarve ja suurempi lujuus. Painoonsa nähden materiaali on jopa lujempaa kuin teräs.
– Missään muualla ei tehdä vastaavia rakennuselementtejä tällä tekniikalla. Itse tuote on kehitetty jo 1940-luvulla USA:ssa hävittäjäkoneiden potkurien valmistukseen, Mika Kallio kertoo.
Lähde: Warkauden Lehti, Raute
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti